Science

Μάθετε τα πάντα γύρω από την λογοθεραπεία… Με ποιες διαταραχές ασχολείται… Και πότε είναι απαραίτητη η εφαρμογή της στα παιδιά αλλά και στους ενήλικες!!!

Μάθετε τα πάντα γύρω από την λογοθεραπεία... Με ποιες διαταραχές ασχολείται... Και πότε είναι απαραίτητη η εφαρμογή της στα παιδιά αλλά και στους ενήλικες!!!Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, την αξιολόγηση, τη θεραπεία και την επιστημονική μελέτη των διαταραχών λόγου, επικοινωνίας, ομιλίας, φωνής και κατάποσης σε παιδιά και σε ενήλικες. Τα τελευταία χρόνια η επιστήμη της λογοθεραπείας έχει γίνει ευρέως γνωστή και στη χώρα μας.

Στην παρακάτω συνέντευξη η λογοθεραπεύτρια Τζόρτζια Στήβενς Ατσοπάρδη, απόφοιτος του τμήματος Λογοθεραπείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, θα προσπαθήσει να μας δώσει χρήσιμες  πληροφορίες και να μας διασαφηνίσει καίριους προβληματισμούς και ζητήματα  που απασχολούν πολλούς γονείς αλλά και αρκετούς ανθρώπους που διαπιστώνουν ότι στο κοντινό τους περιβάλλον, υπάρχει ίσως κάποιος ενήλικας που χρειάζεται βοήθεια ειδικού λογοθεραπευτή.

Θα μπορούσατε να μας προσδιορίσετε με  ποιες διαταραχές ασχολείται η επιστήμη της Λογοθεραπείας;

Η επιστήμη της Λογοθεραπείας ασχολείται με τις εξής διαταραχές:

  • Διαταραχές άρθρωσης
  • Φωνολογικές διαταραχές
  • Διαταραχές ρυθμού της ομιλίας (τραυλισμός, ταχυλαλία)
  • Διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα
  • Διαταραχές φωνής
  • Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (αυτισμός)
  • Καθυστέρηση λόγου και Ειδικές γλωσσικές διαταραχές
  • Διάφορα σύνδρομα
  • Νοητική υστέρηση
  • Βαρηκοΐα
  • Εγκεφαλική παράλυση
  • Δυσκολίες μάσησης- κατάποσης
  • Σχιστίες χείλους και Υπερώας
  • Διαταραχή ομιλίας μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο, μετά από Κρανιοεγκεφαλικές Kακώσεις, Άνοια, Νόσο του Parkinson, Νόσο Alzheimer

Πότε πρέπει ενας γονιός να καταφεύγει σε έναν λογοθεραπευτη; Σε ποια ηλικία του παιδιού μας η ανεπάρκεια λόγου λειτουργεί σαν καμπανάκι οτι κάτι δεν πάει καλά;

Καλό είναι οι γονείς να απευθύνονται  σε λογοθεραπευτή όταν:

  • Υπάρχει σοβαρή καθυστέρηση στην έναρξη της ομιλίας. Όταν δηλαδή το παιδί έχει περάσει τους 18 μήνες και δεν έχει αρχίσει να λέει τις πρώτες του λέξεις, έχει ξεκινήσει να μιλάει, αλλά παραμένει σε ένα στάδιο για πολύ καιρό.
  • Οι προτάσεις του είναι πολύ απλές και το λεξιλόγιό του είναι φτωχό. Υπάρχει δυσκολία στην κατανόηση. Το παιδί έχει φτάσει σε προσχολική ηλικία και η άρθρωσή του δεν είναι καλή και η ομιλία του είναι δυσκατάληπτη.
  • Υπάρχει δυσκολία στην έκφραση.
  • Η φωνή είναι βραχνή ή ένρινη.
  • Δεν υπάρχει καλή ροή στην ομιλία, κάνει ασυνήθιστες  παύσεις  και μπλοκαρίσματα κατά την ομιλία (τραυλισμός)

Η καλύτερη ηλικία παρέμβασης είναι μεταξύ 3 και 5 χρονών. Αυτό το διάστημα είναι κρίσιμο για την ανάπτυξη του λόγου. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι εάν ένας γονέας ανησυχεί ή έχει παρατηρήσει κάτι στο λόγο του παιδιού του δεν μπορεί να απευθυνθεί νωρίτερα.

Πόσο “καθαρά” πρέπει να μιλά ενα παιδί μέχρι τα δύο του χρόνια;

Μέχρι τα δυο του έτη το παιδί θα πρέπει να είναι 25-50% κατανοητό στους ξένους, να αρχίζει να συνδυάζει ουσιαστικά και ρήματα, να χρησιμοποιεί αντωνυμίες, να χρησιμοποιεί κατάλληλο χρωματισμό στη φωνή για να κάνει ερωτήσεις, να απαντά στην ερώτηση «τι είναι αυτό;», να απολαμβάνει ιστορίες και παραμύθια, να γνωρίζει μέρη του σώματος, χρώματα, ζώα, αντικείμενα και να ονομάζει μερικά οικεία αντικείμενα επακριβώς, να παράγει 50 με 100 ή και περισσότερες λέξεις και να έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 300 ή περισσότερων λέξεων.

Είναι συχνό φαινόμενο ένας γονιός λόγω απειρίας να μιλάει με νάζι στο παιδί και να παραποιεί τις λέξεις. Κατά πόσο αυτό είναι σωστό; Πως πρέπει να μιλάμε σε ένα παιδί για να μάθει να μιλάει σωστά;

Ένα μωρό είναι σε θέση να αντιληφθεί τον κανονικό λόγο. Σύμφωνα με έρευνες η χρήση σύνθετων και μεγάλων προτάσεων συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη του εγκεφάλου ενός παιδιού. Επομένως ο καλύτερος  τρόπος για να βοηθήσουμε στην ανάπτυξη του λόγου του παιδιού είναι να του μιλάμε ακριβώς όπως θα μιλάγαμε σε έναν ενήλικα, χωρίς να αλλάζουμε τις λέξεις και τον τόνο της φωνής μας. Οι λέξεις που χρησιμοποιούμε πρέπει να είναι απλές και συγκεκριμένες και να βγάζουν νόημα. Ο τόνος της φωνής δεν χρειάζεται να είναι “μωρουδίστικος”, αλλά κανονικός έτσι ώστε το παιδί να εξοικειώνεται με την κανονική ροή του λόγου.

Σε ποια ηλικία πρέπει να ανησυχούμε όταν ένα παιδί αντικαθιστά το σωστό σύμφωνο μίας λέξης με ενα αλλο συμφωνο π. χ. το Ρ με το Λ ή το Σ με το Θ;

Καλό είναι το παιδί να έχει κατακτήσει την παραγωγή όλων των φωνημάτων πριν την ένταξή του στην Α’ Δημοτικού, όπου ξεκινά η διαδικασία εκμάθησης γραφής και ανάγνωσης. Εάν το παιδί μέχρι αυτη την ηλικία παρουσιάζει ακόμα δυσκολίες στην άρθρωση καλό θα ήταν ο γονιός να απευθυνθεί σε κάποιο λογοθεραπευτή.

Πολύ συχνά παρατηρείται οτι ένα παιδί όταν δεν μιλάει “καθαρά” ντρέπεται και προτιμά να μην μιλάει καθόλου… Αυτή η κατάστασή αντιμετωπίζεται από λογοθεραπευτη ή ίσως χρειάζεται και παρέμβαση ψυχολόγου;

Ένα παιδί μπορεί να ντρέπεται να μιλήσει όταν γνωρίζει οτι δεν μιλάει “καθαρά”, αλλά ακόμα κι όταν δεν έχει κάποια δυσκολία στην ομιλία. Εάν είναι έντονο το φαινόμενο  αυτό, ή εαν συνοδεύεται απο κάποια άλλα  ασυνήθιστα στοιχεία στην συμπεριφορά του παιδιού, καλό θα ήταν οι γονείς να απευθυνθούν σε ψυχολόγο.

Με ποιον τρόπο μπορούμε να εμπλουτίσουμε το λεξιλόγιο ενός παιδιού στα πρώτα του χρόνια ώστε το παιδί να μην έχει φτωχό λεξιλόγιο και επαναλαμβανει συνεχώς τα ίδια;

Για να βοηθήσουμε στην ανάπτυξη του λεξιλογίου ενός παιδιού πρέπει πρώτα απ’ όλα  να μιλάμε με ορθή παραγωγή των λέξεων όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, δηλαδή δεν χρησμοποιούμε “μωρουδίστικο” τρόπο ομιλίας για να επικοινωνήσουμε μαζί του. Οταν το παιδί είναι ακόμα μικρό (ειδικά μέχρι την ηλικία των 3 ετών)  είναι καλό να ονομάζουμε ότι βλέπουμε γύρω μας, να χτίζουμε πάνω στις προτάσεις του, δηλαδή να τις εμπλουτίζουμε με επιπλέον πληροφορίες ώστε να δίνουμε παραδείγματα πιο σύνθετων και μεγαλύτερων προτάσεων, να σχολιάζουμε αυτά που κάνουμε την ώρα που γίνονται, ώστε να δίνουμε πληροφορίες και λεξιλόγιο πάνω στην δραστηριότητα  με την οποία ασχολούμαστε. Επίσης, σε μεγαλύτερες ηλικίες μπορούμε χρησιμοποιούμε επίθετα και πιο ασυνήθιστες  λέξεις, να εξηγούμε το νόημα καινούργιων λέξεων.

Η αφήγηση παραμυθιών  και ιστοριών επίσης βοηθούν στην ανάπτυξη του αφηγηματικού λόγου και στην εκμάθηση εννοιών χρόνου (αρχή, μέση, τέλος).

Ποιος είναι ο ρόλος των γονιών κατά τη διάρκεια της θεραπευτικής διαδικασίας;

Η θεραπεία του παιδιού περιλαμβάνει συγκεκριμένες οδηγίες ή και υλικό για το σπίτι που θα χρησιμοποιεί για να εξασκείται και οι οποίες ειναι απαραίτητες για την εδραίωση και γενίκευση των νέων δεξιοτήτων. Επομένως η συμμετοχή των γονέων στην θεραπευτική διαδικασία είναι άκρως απαραίτητη και σημαντική. Οι γονείς, το παιδί και ο λογοθεραπευτής θα πρέπει να συνεργαστούν αρμονικά μαζί ώστε να υπάρχουν όσο το δυνατόν καλύτερα αποτελέσματα.

Τώρα θα ήθελα να μου μιλήσετε για τους ενήλικες. Ποιες είναι οι πιο συνήθεις διαταραχές που οδηγούν εναν ενήλικα να ζητήσει τη βοήθεια ενός λογοθεραπευτη;

Ένας  ενήλικας θα απευθυνθεί σε λογοθεραπευτή σε περίπτωση που έχει υποστεί κρανιοεγκεφαλική κάκωση (π.χ. από ατύχημα) και έχει επηρεαστεί η ομιλία του, σε περίπτωση εγκεφαλικού επεισοδίου, άνοιας, νόσου Parkinson,  νόσου Alzheimer.

Ένας ενήλικας ο οποίος έχει χρόνιο πρόβλημα λόγου όπως π. χ. τραυλισμος … Υπάρχει πιθανότητα με συστηματική λογοθεραπεία να το εξαλείψει;

Η καλύτερη αντιμετώπιση είναι η πρώιμη παρέμβαση. Όσο πιο νωρίς ξεκινήσει η θεραπευτική παρέμβαση τόσο πιο αποτελεσματική είναι η αποκατάσταση. Παρόλα αυτά, με συστηματική θεραπεία και μεθοδικότητα, μπορούν να υπάρξουν πολύ θετικά αποτελέσματα σε οποιαδήποτε ηλικία.

Οι ασθενείς που αντιμετωπίζουν πρόβλημα λόγου μετά απο ενα εγκεφαλικό επεισόδιο, μπορούν να επανέλθουν στην αρχική τους κατάσταση όσον αφορά την ομιλία;

Κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός και αντιδρά διαφορετικά. Επομένως και η αποκατάσταση και τα αποτελέσματα μιας θεραπείας διαφέρει απο άνθρωπο σε άνθρωπο. Στην περίπτωση εγκεφαλικού επεισοδίου, παίζει ρόλο η βαρύτητα του εγκεφαλικού και η παρουσία επιπλοκών. Σε κάποιες περιπτώσεις ο λόγος μπορει να αποκατασταθεί και σε άλλες να χρειάζεται μακροχρόνια θεραπεία.

Έχει παρατηρηθεί επίσης οτι ένας άνθρωπος μετα από ένα δυνατό σοκ μπορεί να “χάσει” την ομιλία του…Η επίλυση αυτού του προβλήματος , είναι θέμα ψυχολόγου, λογοθεραπευτη ή συνδυασμός και των δύο;

Σε περίπτωση αλαλίας ύστερα απο τραυματική εμπειρία, χρειάζεται ο συνδυασμός ψυχολόγου και λογοθεραπευτή.

Πόσες φορές την εβδομάδα πρέπει ενας ενήλικας να κάνει λογοθεραπεία για να αντιμετωπίσει την εκάστοτε διαταραχή; Μετά απο πόσο διάστημα περιμένουμε να δούμε σημάδια βελτίωσης;

Κάθε θεραπευτικό πρόγραμμα αποκατάστασης είναι εξατομικευμένο και διαμορφώνεται ανάλογα με τις ανάγκες του θεραπευόμενου. Η συχνότητα των συνεδριών σχετίζεται με το είδος της διαταραχής, τη βαρύτητά της και τις δυσκολίες που παρουσιάζει ο θεραπευόμενος. Αντιστοίχως, με βάση τα παραπάνω, και ανάλογα με την αρμονική συνεργασία μεταξύ θεραπευτή- θεραπευόμενου, υπολογίζεται και ο χρόνος στον οποίο αναμένουμε να δούμε τα πρώτα σημάδια βελτίωσης.

Show More

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button